bijan

Tuesday, May 22, 2007

سرود ملی ایران






ای ایران ای مرز پر گهر
ای خاکت سرچشمه ی هنر
دور از تو اندیشه ی بدان
پاینده مانی و جاودان
ای دشمن ار تو سنگ خاره ای،من آهنم
جان من فدای خاک پاک میهنم
مهر تو چون شد پیشه ام
دور از تو نیست اندیشه ام
در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما
سنگ کوهت در و گوهر است
خاک دشتت بهتر از زر است
مهرت از دل کی برون کنم؟
بر گو بی مهر تو چون کنم
تاگردش جهان و دور آسمان به پاست
نور ایزدی همیشه رهنمای ماست
مهر تو چون شد پیشه ام
دور از تو نیست اندیشه ام
در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما؟
پاینده باد خاک ایران ما
سرود ملی ایران سروده ی حسین گل گلاب،آهنگساز استاد روح الله خالقی، و با صدای استاد بنان نخستین بار در سال ١٣٢٣خورشیدی در تالار دبستان نظامی ایران سروده شد و زان پس به عنوان سرود ملی ایران برگزیده شد در این سرود هیچ واژه ی غیر فارسی استفاده نشده است و گفته می شود که ملودی بنیادی اش از برخی موسیقی های حماسی بختیاری گرفته شده است این سرود یکی

از ماندگار ترین سرود های تاریخ موسیقی ایران است

1 Comments:

  • At 9:11 PM, Blogger حميـرا said…

    سلام بیژن گرامی اتفاقا دیروز آقایی همه این ماجرا را تعریف کرد. من به او گفتم آنچه که در این سرود نهفته است عشق به خاک زادگاه است. اما پاره ای با باور به این سرود دچار احساسات ناسیونالیستی می شوند که قوانین احترام به حقوق یکدیگر را زیر پا می گذارند. منظورم این است که خود و کشور خود را برتر از آب و خاک دیگری می بینند.
    احتیاط در هر باوری بد نیست.
    شاد باشی

     

Post a Comment

<< Home